Leerlingen fietsen in een lange rij achter elkaar aan. Leerlingen doen na wat de voorste in de rij voordoet.
vaardigheden
– Achter elkaar fietsen.
– Achter elkaar stoppen.
– Anticiperen.
– Reageren op een signaal.
– Snelheid leren aanpassen op de fiets.
situatieschets
Afhankelijk van de groepsgrootte spreek je met de leerlingen af welke ruimte ze mogen gebruiken.
benodigd materiaal
– fietsen
– eventueel een fluitje (om het wissel signaal aan te geven)
organisatie
aandachtspunten
– Laat leerlingen in een rij achter elkaar staan.
– De voorste leerling in de koning(in) en de andere leerlingen doen de koning(in) na. (bv. zwaaien, staan op de pedalen, trommelen op het stuur enz.)
– Na een bepaalde tijd gaat de koning(in) achteraan de stoet fietsen en is de voorste de nieuwe koning(in)
– De leerlingen moeten voldoende afstand van elkaar houden.
differentiatie
– Maak het gemakkelijker door de groep kleiner te maken.
– Maak het moeilijker door de groep steeds groter te maken.
– Speel het spel met meerdere groepjes door elkaar.