Skip to main content

ÉÉN, TWEE, DRIE, STOP!

Doel van de activiteit:

Het bevorderen van de reactiesnelheid op de fiets met toepassing van het verkeerslicht principe.

vaardigheden

– Starten

– Remmen

– Stilstaan met de fiets met de voeten op de grond

situatieschets

– Dit spel is een variant op het spel Anna Maria Koekoek maar dan op de fiets.

– Eén leerling, de agent, staat met zijn rug gedraaid naar een groepje kinderen met het klaarover bord op groen.

– De leerling roept luid Eéééén, twéééé, driééééé, STOP en draait zich snel om naar de fietsers en toont het gedraaide rode klaarover bord.

– De leerlingen moeten zo snel mogelijk stilstaan, met hun voeten op de grond, zodra ze het bord op rood staat.

benodigd materiaal

–  5 – 10 (loop)fietsen
– klaarover bord (spiegelei)
– 4 pylonen
– fiets parkeerstrepen

organisatie

aandachtspunten

– Leerlingen beginnen het spel bij de startlijn tussen twee pylonen.

– De leerlingen mogen in de richting van de agent fietsen als ie met de rug naar ze toe staat.

– De leerlingen moeten stoppen en stilstaan als het verkeerslicht op rood gaat.

– Je bent af als de agent je ziet bewegen. Je hebt gewonnen als je over finishlijn komt.

– Als je af bent start je weer helemaal aan het begin. Of je bent helemaal af en gaat met je fiets op een fiets parkeerstreep staan.

differentiatie

– Het spel kan ook op de loopfiets gespeeld worden voor leerlingen die minder vaardig zijn.

– Moeilijker maken door met één hand (voorkeurshand) aan het stuur te fietsen.

– Of met de niet voorkeurshand aan het stuur te fietsen.

×