Skip to main content

FIETSENDANS

Doel van de activiteit:

De fietsendans is een variant op de stoelendans. Leerlingen fietsen in de vrije ruimte met hoepels verspreid over de grond en fietsen op teken van de begeleider zo snel mogelijk naar een hoepel die vrij is. Op het teken (fluiten, klappen enz.) van de docent zetten de leerlingen zo snel mogelijk hun fiets op de standaard en rennen ze zo snel mogelijk naar een vrije hoepel.

vaardigheden

– Wegrijden
– Om een obstakel heen rijden
– Remmen
– Afstappen
– Lopen met de fiets aan de hand
– Fietsen stevig wegzetten

situatieschets

– De indicatief benodigde ruimte voor deze activiteit  is 10 x 10 meter.

– Teken op de plek van de hoepels kruisjes op de grond, zodat alle hoepels een vaste plek hebben.

– Afhankelijk van het fietsniveau van de leerlingen kan de gymdocent naar eigen inzicht de ruimte vergroten of verkleinen.

benodigd materiaal

– 2 fietsen of meer
– 4 pylonen
– net zoveel hoepels als fietsen
– stoepkrijt

 

organisatie

aandachtspunten

– Oefen het spel eerst door evenveel hoepels als het aantal fietsers in het spel neer te leggen.

– Haal zodra de leerlingen het spel begrijpen steeds een hoepel weg, zodat er steeds één leerling afvalt.

– Het spel kan op de fiets of lopend met de fiets aan de hand gespeeld worden.

– Als je botst ben je af.

– Als je fiets omvalt ben je af.

differentiatie

– Het vierkant vergroten of verkleinen afhankelijk van het niveau van de leerlingen
– Fietsen met één hand aan het stuur.
– Wandelen met de fiets met één hand aan het stuur.
– Extra obstakels aan het vierkant toevoegen waar leerlingen omheen moeten fietsen.

×