Skip to main content

THE ZONE

Doel van de activiteit:

Leerlingen naderen elkaar op de fiets en overhandigen verschillende objecten aan elkaar in de zone.

vaardigheden

– Fietsen met één hand aan het stuur.
– Snelheid aanpassen op de fiets.
– Anticiperen
– Afstand inschatten

situatieschets

– De benodigde ruimte is ongeveer 15 x 5 meter.
– Afhankelijk van het fietsniveau van de leerlingen past de gymdocent naar eigen inzicht de grootte van de lesactiviteit aan.
– Maak de zone in het midden groot genoeg om de bewegingsactiviteit te laten slagen.
– De kinderen wachten op hun beurt in 2 groepjes achter de pylonen.

benodigd materiaal

– 2 fietsen
– 2 pylonen
– 4 markeerbollen
– stoepkrijt
– estafettestokje
– werpring
– pittenzakje
– tennisbal
– stuiterbal

organisatie

aandachtspunten

– De leerlingen starten tegelijkertijd.

– Begin te fietsen met objecten waarbij leerlingen met twee handen aan het stuur kunnen fietsen.

– Om het spel op gang te houden staat er een ‘opraper’ bij de zone voor objecten die op de grond vallen of de leerling die het heeft laten vallen raapt zelf het object op.

differentiatie

– De afstand tussen de pylonen kleiner/groter maken.
– De grootte van de zone kleiner/groter maken.
– De objecten van groot naar klein laten overhandigen.

×